Att flyga är kul!

Hur går en provlektion med flygplan till? Läs också om väderkrav, kika på väderlänkar och rekommenderad klädsel.

Så här går en provlektion till

En provlektion är första lektionen i en flygutbildning. Tanken är att eleven ska få känna på valda delar av flygutbildningen för att ge en mersmak av denna underbara flygsport. Vi provar på flygnavigering, manövrering, lär oss grundläggande teori samt fraseologi vid flygutbildning. Vid den kortare "light" varianten av provlektionen (15 minuter i luften) kommer vi att prova på det som eleven är mest intresserad av. Oftast manövrering av flygplanet.

Lektionen startar med en hands on introduktion av flygplanet på flygfältet. Vi tittar på hur flygplanet är uppbyggt samt hur den manövreras. Vi tittar på alla instrument och reglage samt lär oss hur dessa används. Innan flygning går vi även igenom nödprocedurer som nödfällning av huv, snabbkoppling av säkerhetsbälten mm.

Innan start kommer eleven även att få prova att taxa (köra flygplanet på marken) med hjälp av läraren.

Väder

Väderkravet för att en provlektion ska kunna genomföras är max 40km/h vind (21 knop eller 11 m/s) rakt i landingsbanan eller 20 km/h från sidan samt goda horisontreferenser. Eftersom Vängsö flygfält där vi flyger har fyra banriktningar brukar vinden sällan vara ett problem. Lektionen kan alltså ställas in exempelvis för hård vind, för låg molnbas, dimma, regn eller andra orsaker som läraren anser kan äventyra säkerheten. Har det regnat mycket och gjort fältet extremt mjukt kan det också påverka säkerheten.

Väderlänkar

VFR-analys. Kartan visar i princip vart i landet det är flygbart under visuella förhållanden just nu. Ingen färg = troligen bra.

VFR-prognos för imorgon 06:00 UTC (kartan skapas cirka 16:00 och tas bort vid midnatt).
UTC-tiden ligger två timmar efter oss sommartid. 06:00 UTC = 08:00 lokal.

VFR-prognos för imorgon 12:00 UTC (kartan skapas cirka 16:00 och tas bort vid midnatt).
UTC-tiden ligger två timmar efter oss sommartid. 06:00 UTC = 08:00 lokal.

Significant Weather Chart, Södra Sverige. För lättare förståelse kan du kika här.

Vind och termikprognos. Visar chansen för termik.

Väder efter säsong

Säsongen sträcker sig normalt från april till oktober-november. 2009 var ett ovanligt år då vi inte hade några inställda flygdagar alls fram till oktober, tyvärr var det oflygbart i princip hela säsongen ut sedan. 2010 började med väldigt mycket nederbörd med ett riktigt blött gräsfält som följd. Om det är för mjukt på flygfältet kan vi tyvärr inte landa. På grund av detta har vi fått skjuta på säsongstarten 2010 till i början av maj. Om du har möjlighet så är en rekommendation att inte dra ut på bokningen till i höst då vädret är ostadigare och väldigt många vill nyttja sitt presentkort i sista stund.

Klädsel

Vid solsken är det bra om du har någon typ av huvudbonad med dig då det kan bli riktigt varmt under plexiglashuven, vid långvarig exponering under solen är det lätt att få solsting. Solglasögon rekommenderas också vid stark solsken. Välj gärna platta skor framför klackade eller skor med kraftiga sulor, detta för att du ska känna pedalerna när vi flyger.

Upplevelsepresent.se

 

Information

Behöver du hjälp? Kontakta kundtjänst. Öppet vardagar 10-18 samt lördagar 11-16.

T: 08-660 16 10

E: Maila oss

 

Vädret Vängsö

 

Provlektionen med Lasse var verkligen en höjdare. Stort tack för en storslagen upplevelse i det blå.

- Göran Andersson
Bromma